agence méditerranéenne de développement artistique et conseil en programmation

PABLO MÁRQUEZ, revue de presse

articles
Leguizamón, El Cuchi Bien Temperado, Gramophone

Márquez is always a thoughtful, imaginative player, as supple as he is subtle, across a wide range of genres and periods from Renaissance to contemporary. Here, however, he is on home turf; and there’s a natural fluency to playing which seems somehow warmer, freer and more instinctive than on those previous recordings I’ve had the pleasure of hearing. Magazine Review Date: 05/2015

New York Times, Old Guitar, Young Voice, Experienced Baton By ALLAN KOZINN, October 14, 2007
Pablo Márquez offers 17 of those works here and makes an eloquent case for Narváez’s mastery of counterpoint and sense of the virtuosic. Mr. Márquez’s readings may skew the picture slightly; he plays a modern guitar, with the speedy suaveness and dexterity of contemporary technique and a free, occasionally quirky approach to rhythm and tempo. That sometimes yields exciting effects, sometimes merely a raised eyebrow. (…) Mr. Márquez often uses light timbres to hint at that fragility and draws on the guitar’s robustness to give the music a sizzle Narváez may never have suspected it could have.
October 14, 2007

Qobuzissime, 7 ocobre 2014
Qobuz est heureux de saluer la parution d'un disque qui est une introduction parfaite à l'univers de Zad Moultaka, l'une des voix les plus singulières de la musique d'aujourd'hui. (…) Cette matière sonore splendide, Lorraine Vaillancourt la porte avec la complicité de l'immense Pablo Marquez à la guitare, d'Alexandru Sura au cymbalum et des musiciens du Nouvel Ensemble Moderne. Une invitation à l'émotion.

Dino Saluzzi Quintet invite Pablo Marquez,
La surprise qui nous vient d’Argentine / le retour de Dino Saluzzi à Royaumont

Pablo Márquez, un guitariste bien tempéré, club deutschegrammophon, janvier 2015
Mélange de musique classique et de musique savante, cet album fait avant tout écho aux fameuses Zambas, ces danses traditionnelles argentines populaires que Pablo Marquez revisite grâce à son improvisation personnelle qui évoque aussi bien les interprètes Eduardo Falu et Dino Saluzzi que les compositeurs tels que Ravel ou encore Schoenberg. (…) L’ingéniosité de ses arrangements donne ainsi une dimension d’œuvre composée à cet ensemble de musiques contrastées. Un bel et intime hommage à la musique traditionnelle argentine.
14 janvier 2015
Albums de famille, la sélection hebdo de Libé, Next, janvier 2015
Guitariste classique de réputation mondiale, l’Argentin Pablo Márquez, familier de Kagel et de Berio, a voulu rendre un vibrant hommage à son compatriote, le folkloriste Gustavo «Cuchi» Leguizamón (1917-2000). Ses chacareras, cuecas et zambas sont imprégnées par l’austérité des paysages du nord de l’Argentine, et la profonde mélancolie propre au monde incaïque. Ni voix ni percussions, juste le mystère et le miracle d’une guitare solitaire, comme un cavalier parcourant les sentiers de la cordillère.
30 janvier 2015

Pablo Márquez, Gustavo Leguizamón – El Cuchi Bien Temperado, Folker

Gustavo Leguizamón - Pablo Márquez: El Cuchi Bien Temperado (CD), E kultura

Pablo Márquez – “Gustavo Leguizamòn – El Cuchi bien temperado” online-jazz
Album di estremo interesse questo che vede il chitarrista Pablo Márquez alle prese con la musica di Gustavo Leguizamòn. (…)Dal canto suo Pablo Márquez è un chitarrista di estrazione classica, dotato di tecnica sopraffina e di grande sensibilità che gli hanno consentito di leggere con grande efficacia la musica di Leguizamón.
8 juillet 2015

Pablo Márquez: El Cuchi Bien Temperado, ecmreviews
Even if The Well-Tempered Pig sounds far more appetizing in Spanish than it does in English, Pablo Márquez’s second album for ECM is an extraordinary achievement. (…)If Márquez were a painter, he would of course have his way with a brush, but would be especially skilled with a palette knife. With rigid elements he is able to render softness and structure in equal measure.
May 18, 2012

Stori di guitarra, allaboutjazz
El Cuchi si è però espresso in tantissime altre forme di danza, cantata e non: chacarera, vidala, bailecito, carnavalito, cueca... Ne troviamo un bel florilegio—nella fattispecie spogliato dell'elemento testuale—appunto nel disco di Pablo Márquez (diciassette brani, ben oltre l'ora di musica), totalmente solitario, ammirevole per l'immacolato impianto formale ma anche felicemente ispirato. Un unicum di ben problematica surrogazione, e come tale praticamente indispensabile per chi ama la musica di queste latitudini.
May 11, 2015

Fascinante exploración. Discos. "El Cuchi bien temperado" El guitarrista Pablo Márquez recorre el repertorio de Leguizamón en un proyecto sumamente original. Clarin
El Cuchi bien temperado – Pablo Márquez, diariofolk
Consagrado ya como guitarrista clásico de primer nivel y prestigio internacional, Márquez nos ofrece ahora este maravilloso trabajo dedicado íntegramente al legado musical de “Cuchi”. (…) Con la dificultad añadida de no disponer de transcripciones para guitarra, Márquez lleva a su instrumento las músicas de “Cuchi”, desarrollando con su guitarra unos arreglos de una elegancia, una expresividad y una solvencia absolutamente incuestionables. (…)Por lo demás y dejando aparte la característica sobriedad que siempre incorpora el sonido de la guitarra clásica, Márquez mantiene esencialmente la estructura de las composiciones originales de Gustavo Leguizamón y ofrece versiones claramente reconocibles, por lo que el disfrute de esta obra no está ni mucho menos reservado en exclusiva a los oídos más habituados a la guitarra clásica.
27 juillet 2015

shirokko music
Der Gitarrist Pablo Márquez interpretiert dessen Stücke – schon bei den ersten Tönen glaubt man Eduardo Falú zu hören, nur ohne Gesang. Denn die typische Stimmung der Gitarre und die ebenso typische Stilistik sind untrennbar mit der argentinischen regionalen Tradition verbunden.
Februar 2015

Além-mar
Gustavo Leguizamón (1917-2000) – El Cuchi Bien Temperado, jazzdagama
Mr. Márquez’s eloquence and good taste is eminently audible in his valuable melodic and harmonics of “Carnavalito del Duende” and in “Canción del que no hace nada”, which also display not only the sense of history that Pablo Márquez brings to this piece, but also to the distinctly rustic and authentic re-creations of both pieces. (…) The repertoire here, 16-pieces-strong contain works created in such a way that no key is repeated throughout the record. This further reinforces Pablo Márquez’s ingenuity as a theorist, among his other treasures as a guitarist and a pedagogue. I have not hears such richly impassioned readings of Gustavo Leguizamón in a very long time indeed.
March 2015

Montreal gazette
Juan Rodriguez: Five new albums of note “To provide a wealth of colours,” he says, “I set myself the challenge of never repeating any key … It was my way of enriching folk practice, and also a reflection of my classical training in this encounter with traditional music.” The results are mesmerizing, avoiding expectations of what Argentine music should be (i.e. tango-based). By turns playful and meditative, it’s a constant treat for the ears and soul.
March 17, 2015

Pablo Márquez El Cuchi Bien Temperado, RTE
The title “El Cuchi Bien Temperado “ - the well-tempered Cuchi - is an adaptation of Bach’s popular The Well-Tempered Clavier which employed all the key signatures available in music. Correspondingly, Márquez set himself the challenge of never repeating any key in the 17 pieces interpreted here. “It was my way of enriching the folk tradition, “ says the guitarist who was born in St Pedro de Jujuy in 1967.
Monday 09 Mar 2015

klassik Akzente
Pablo Márquez lässt die Gitarre selbst von Liebe, Glück, Schmerz und Arbeit singen. Man hört seinem Spiel die lebensnahe Poesie der Lieder an, auch wenn man die Texte nicht kennt. Genial ist, wie er intime, verträumte Passagen entspannt zu zupfen versteht und dann blitzartig mit perkussiven Elementen Grenzen setzt. Darin steckt Spannung. Darin steckt Leben. Die harmonische Vielfalt steigert er, indem er die Stücke in unterschiedlichen Tonarten spielt.

“El folklore es parte de mí desde siempre”, Pagina 12
“El folklore es parte de mí desde siempre” A través de una técnica guitarrística refinada y consistente, Márquez elabora sus versiones expandiendo el idioma de su instrumento, con un prodigioso trabajo de texturas densas de contrapuntos y planos expresivos.
8 de enero 2015

El rincón del viejo canalla, Elamente
Un disco magnífico, en el que un gran instrumentista rinde tributo a un compositor excepcional, que estará sin duda entre las mejores ediciones de música popular argentina de los últimos tiempos. 3 septembre 2015

émissions de radio
France Musique, l’heure bleue, 2 juillet 2015
swr2
WDR, 6 mars 2015
France Musique, l’heure bleue, 4 mars 2015
Músicas possibles

France Musique, le Magazine, 25 février 2015